☠ Dra åt svångremmen

Det här är en låt ur en gammal revy som sedan blivit en snappsvisa som jag snappade upp från något youtubeklipp där Robert Gustavsson sjunger den i SVT:s "Så ska det låta". Jag tycker den var riktigt klockren, vad tycker du?

DRA ÅT PÅ SVÅNGREMMEN
Magnus & Brasse


Det är hårda tider i landet min vän,
snart är det väl dags för barkbröd igen.
Och inte skymta nån ljusning än,
fast vi sparar så på belysningen.
Hela landet vacklar så smått,
när handelsbanken botten har nått.
Då får vi på vår regeringskompott,
det bästa råd man nånsin fått.

Att nu får vi väl dra åt på svångremmen
och börja leva snålt i folkhemmen.
Ett sparsamhetsförslag från Gösta Bo,
man undrar om han gör det själv mån tro?

Han har ett sett med våran svenska peng,
som skrämmer slag på Gunnar-Emanuels Sträng
som var en liten sparsamhetens vän.
Han hade både hänglsen han och rem!


Det är hårda tider i landet, min vän
en helpanna whisky över  hundra spänn
Och mellanölet fick dödsstöten
av godtemplarmaffian i riksdagen.

Förbjudet att sätta nå’t maskrosvin,
vete fan om man vågar pressa en apelsin.
Det börjar ju faktiskt att likna hin
att inte ha råd med brännevin.

Men – då- får vi väl dra åt på svångremmen
och börja bränna själv i folkhemmen.
Det finns en gammal ursvensk tradition
att dricka starkt av egen produktion.

Och tänk om jag nu tycker det är bäst
att utrota en maskros med vatten och jäst
och dricka lite ogräs på en fest
det angår varken länsman eller präst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0